Etiquetes

dimarts, 23 d’octubre del 2012

Fabiola


Aquest és un dolç molt popular a tota la Safor. Ací, a Oliva, sempre l'hem anomenat "Rotllo banyat" o "Rotllo de coco", i jo no li coneixia altre nom, fins que un dia una companya del treball en va dur un i va dir:
- He fet una "Fabiola".
- Una "Fabiola"?-em vaig estranyar- Per què li dius Fabiola?
Aleshores em va explicar que el van fer per obsequiar la Reina Fabiola de Bèlgica, i que també hi ha un altre dolç que s'anomena "Balduino".
La recepta l'he trobada al llibre: Les mesures de Casa Toneta. Toneta era tia meva (cunyada de la meva àvia) i tenia una botiga d'aquelles on trobaves de tot. Moltes dones del poble anaven allí quan havien de fer qualsevol dolç tradicional i s'enduien les mesures exactes de tots els ingredients necessaris. Anys després va ser el seu fill Paco qui va continuar amb la botiga.
 A l'any 1999 els festers del Rebollet van tindre la genial idea d'anar a "ca Toneta" i demanar les mesures per publicar aquest llibret.
 

 Les mesures estan transcrites igual que estaven al calaix de la botiga, no està explicat cóm preparar-ho.

Ací teniu cóm es prepara:
Ingredients:
  • 6 ous
  • 300 g. de sucre
  • 300 g. de farina
  • 100 g. de coco ratllat (+ 25 g. per a damunt)
  • 1 sobre de llevat Royal
Per a l'almívar:
  • 700 g. de sucre
  • 3 gots d'aigua
Preparació:
Untar amb mantega i empolsar amb farina el motle (una fabiolera).
Preescalfar el forn a 180º.
Separar les clares dels rovells i muntar-les a punt de neu.
Afegir els 300 g. de sucre i continuar batent.
Incorporar els rovells, la farina i el coco.
Finalment afegir el sobre de Royal.
Abocar la mescla al motle i coure a 180º uns 30 minuts.
Mentre es cou el bescuit farem l'almívar:
Posar en un cassó al foc l'aigua amb els 700 g. de sucre i bullir durant uns cinc minuts.
Deixar refredar un poc.
Traure el bescuit del forn i abocar-li damunt, sense traure'l del motle, l'almívar.
Deixar que absorbisca tot el líquid durant unes quantes hores, fins que estiga fred.
Desmotlar i adornar amb coco.
Bon profit!

1 comentari:

  1. Moltes gràcies buscava la mesura del rrollo banyat i lo que m'has sorpres mólt que foren de casa Toneta que he anat tant en la meua infancia .

    ResponElimina